Kundcase: Bank.se

Ett annat projekt var för Bank.se som verkar på den svenska marknaden för lån och kreditkort online. Tjänstens affärsidé är att göra det så enkelt som möjligt att jämföra lån, så att man snabbt kan hitta det billigaste lånet. Genom att på ett tydligt och enkelt sätt ha med väldigt många långivare, så ska den som behöver låna pengar kunna på ett smidigt sätt ta ett välinformerat beslut. Att låna pengar är ett stort beslut. Krediter är en viktig del i vårt samhälle, det ger människor frihet och kan förändra deras liv genom att möjliggöra ekonomisk flexibilitet.

Nya Bank.se

Flera olika neobanker, fintech bolag och tech startups har gett sig in på denna marknad. Paketeringen och erbjudande för mindre snabba lån har genomgått en förvandling, som en följd av att flera olika aktörer positionerat sig på marknaden för krediter. Lån utan betalningsanmärkning och lån utan UC är två exempel på nischer som uppstått. Den första handlar om att bevilja lån till någon som trots tidigare obetalda eller missade räkningar fortfarande har möjlighet att få ett lån, då långivare tittar istället på framtida betalningsförmåga. Att få låna utan UC handlar om det finns numera andra kreditupplysningföretag såsom Bisnode eller Creditsafe. De har ett annat register och då kan man få en andra chans. Detta har varit en räddare i nöden för väldigt många privatpersoner. På ett personligt plan kan vi hålla med, varför ska en missad parkeringbot eller liknande hålla en borta från lånemarknaden? På sätt och vis är denna utveckling av markanden en demokratisering. Fler människor får tillgång till finansiella produkter och makten över den är inte längre koncentrerad till några få storbanker.

För att blomstra och växa på denna marknad så gäller det att förstå kundens behov, utifrån det paketera ett erbjudande och därmed utmärka sig bland alternativen. Ett kundvänlig formspråk och erbjudande underlätter marknadsföring och säljprocessen. Pakteringar och villkor kan uppfattas som komplexa för blivande kund. Det gäller att ha lättförståeligt men seriöst innehåll som förklarar och tydliggör för kunden. Kommunikationen ska vara ansvarsfull och måttlig.

Bank.se hade från början ett i vårt tyckte väldigt brett erbjudande. Vår strategiska analys och datainsamling hittade flera intressanta vinklar och nya möjligheter för deras verksamhet. Formspråket och kommunikationen formades utifrån det strategiska arbetet. Hela sajten fick en ordentligt och välbehövlig facelift. Färgspråk förändrades, en del ny funktionalitet infördes och slutresultatet blev väldigt lyckat. Både Bank.se och deras kunder har varligt väldigt glada och nöjda.