På stan-undersökningar

Om man vill ha tag på 300 personer som ska provsmaka en ny sorts godis eller titta på en idé till en ny reklamfilm är det inte någon bra idé att skicka hem det till dem med posten för att sedan ringa upp och höra vad de tyckte. Då skickar ni istället ut en intervjuare ”på stan”, där ni vet att det rör sig mycket människor, kanske till ett köpcentrum. Där hittar ni personer att intervjua.

Först får personen svara på några frågor så att ni vet att det är ”rätt” person. Det är ju t ex ingen idé att låta någon provsmaka choklad som aldrig äter choklad, eller att låta någon titta på en ny sorts blöja som inte har småbarn. Därefter följer själva intervjun som strikt följer ett frågeformulär så att vi vet att alla fått exakt samma frågor ställda på exakt samma sätt. Ibland händer det att de får med dig en produkt för att provsmaka eller använda i hemmet. Personen kommer då överens med intervjuaren om en tid som passar denne när vi kan ringa upp för att höra vad personen tyckte.
Personernas synpunkter och åsikter är ovärderliga för de som jobbar med att utveckla nya tjänster, idéer och produkter! De flesta tycker också att det är kul att få chansen att vara med och påverka vad som ska finnas i butikerna i framtiden och vilka reklamfilmer som ska visas i TV.